LONA medel beviljade för ledutveckling

Inget är som väntans tider…. 2023 har präglats av väntan på besked från ansökningar. Näringsföreningen skickade in en ansökan till LONA (Lokal naturvårdssatsning hos Naturvårdsverket) i december förra året. Normalt får man besked tidigt under våren. Men det var nya budgetar, nya prioriteringar och vi fick till slut besked i september! Vi är glada att vi får 150 tkr vilket innebär att vi kan göra dubbelt så mycket!

Samordning av resurser

Storumans Kommun har fått pengar för att jobba med ledutveckling på olika sätt via både bygdemedel och från Naturvårdsverket. Dessa ansökningar var också viktiga för oss att få klara för att lägga tid och pengar på rätt saker. Genom att vi samordnar resurserna och aktiviteterna blir slutresultatet bättre. Mervärde blir också partner tillsammans med enskilda företag, byalag, Tärna Församling/Luleå Stift och Aejlies. Vi har haft flera samtal med dessa och det pågår.

Planerade insatser 2024 och 2025

Så årets konkreta aktiviteter ute i naturen har uteblivit. Istället har vi nu fullt fokus på genomförande för 2024 och 2025.

• Lillbergsleden med rastplats Lillberget samt informationsskyltar. Samarbete med Storumans kommun, Aejlies och Tärna Församling
  • Rastplatser på Laxfjället. Samarbete med Länsstyrelsen, markägare och mervärdesföretag i Tärnaby.
  • Besöksmål Kvarnbäcken. Här är många inblandande för olika delar. Mervärde kommer in med rastplats, ledförbättring samt informationsskyltar.
  • Leden efter Tvärbäcken, Hemavan. Samarbete med Storumans kommun och lokala företag.

Informationsskyltar skapar en bättre upplevelse

Informationsskyltar betyder Mervärde av platsen. Besökaren skall kunna förstå platsen bättre och därigenom stärka sin upplevelse. Det blir ett roligt arbete som berör många.

Exempel på Mervärdesföretag

Tärnaby Sporthotell har tagit fram egna profilprodukter som de kopplar till Mervärde.

Enkelt för gästen och enkelt för företaget.