Hoppa till innehåll

Pionjärerna

Turismen i Hemavan Tärnaby, fick sin start i början av 1950-talet och området har sedan dess genomgått en betydande samhällsomvandling. De två fjällbyarna och dalgångarna runtomkring har lockat till sig många besökare från när och fjärran, och en rad karismatiska och drivande personer har spelat en avgörande roll i dess utveckling genom åren. Deras hängivenhet och engagemang för att främja områdets unika möjligheter bidragit till att forma områdets turistnäring och skapa destinationen Hemavan Tärnaby.

Flensi Schedin

Flensi, även kallad Fjällskrikan, levde och styrde av hjärtans lust i 50 år i Tärnafjällen. Flensi var född i Malmö men hade sitt hjärta i Tärna och här är hon begravd. Hon hade en betydelsefull roll i områdets utveckling under den tiden.

Flensi och hennes man Olle kom till Tärnaby på 50-talet. Tillsammans drev de hotell Laxfjället i Tärnaby. I samband med vägomläggningen 1962 när vägen flyttades nedanför kyrkan så revs hotell Laxfjället. Flensi och Olle köpte då ett hus i Joesjö som tidigare varit butik. De byggde ut med gästrum och startade turistverksamhet på Joesjögården.

Flensi var en av initiativtagarna till Supporterklubben vars syfte var att stötta barn i ungdomsverksamheten i Tärna IK Fjällvinden. Supporterklubben omvandlades senare till en stiftelse som heter Stiftelsen Ingemar Stenmarks fjällvinden fond, vars medel fortfarande kommer barn- och ungdomar i Tärna IK Fjällvinden tillgodo.

Sten Lindgren

Sten var alltid mycket mån om att ta hand om sina gäster, han ville få alla att förstå och uppskatta värdet av att kunna vistas i fjällen med ren luft och rent vatten. Han var en hängiven fotograf och amatörbotaniker, på somrarna var han färdledare och på vintrarna visade han ofta bilder för gästerna för att inspirera till fler upplevelser av andra årstider. Han ville få alla att förstå och respektera det som gör vår natur och dess kulturarv unikt. Inte minst gäller det samernas villkor för rennäringen.

Sten var engagerad inom fjällräddningen och utbildade många inom fjällsäkerhet och fjällvett, såväl skolelever som poliser och militärer. Han drog vinterleder och arbetade för att få skoterfolket att förstå vikten av att färdas med ansvar i fjällen.

Tillsammans med sina kollegor inom turistnäringen i trakten ville han att fler skulle få upp ögonen för vad Tärnafjällen har att erbjuda, därför var han med och startade Tärna PR-förening i början på 70-talet.

Arne Eklund

Arne och Barbro Eklund fann i slutet av 40-talet platsen där de byggde sitt livsverk, Laisalidens Fjällhotell som öppnades 1953 med tolv bäddar och som sedan var familjeägt fram till 2010 och i vars ägo hotellet byggdes ut och renoverades under åren.

Arne var en av de som tidigt engagerade sig i Pr-föreningen eftersom han såg behovet av att företagen själva marknadsförde området.

Fler personer kommer löpande att presenteras här.