Företagsfesten i Hemavan

Vid företagsfesten delade Hemavan Tärnaby Näringsförening ut ett nytt pris riktat mot personer i Hemavan Tärnaby – priset heter Årets eldsjäl. Priset är instiftat av Hemavan Tärnaby Näringsförening och utses av styrelsen i föreningen. En eldsjäl är en person som har en brinnande entusiasm för något. Eldsjälen engagerar sig ofta idéellt och anser att något är såpass viktigt, att det är värt att lägga ner sin tid för att förbättra eller arbeta med det. Årets eldsjäl ser behoven hos barn, ungdomar, äldre, bybor, besökare och för Hemavan Tärnaby.  Eldsjälar i alla våra dalgångar är viktiga för trivsel och utveckling.

Läs mer om årets företag och om alla priser som delades ut i artikel på Storumans Kommuns hemsida.

Årets eldsjäl 2022

I pris delades det ut signerade tavlor fotograferade av Sam Hedman.

Marie och Gunder Hansson från Joesjö

De brinner för sin by Joesjö och hjälper både bybor och stugägare i stort som smått. Aktiva i Joesjö byaförening och Joesjö byastuga, där de byggt upp utställningen ”Som vi minns epoken Stenmark” samt driver café. Gunder är drivande i Joesjö skoterleder och arbetar ideellt året om med att förbättra lederna.

Årets eldsjäl 2023

Sandra Östhagen, Sandra Sjobotn och Sandra Wolf

De startade upp Fritids i Hemavan när de kände att det behövdes ett ställe för våra barn och ungdomar att träffas på. De har fyllt Aktiv Ungdomhuset med aktiviter för alla åldrar. Här samlas det upp till 40 barn på kvällarna. De har alltid nya saker på gång med olika teman.