Lägesuppdatering pågående ledprojekt

Nu händer det saker i skog och mark!

En stor del av arbetet med en röjd led, spänger, skyltning eller att rusta upp rastplatser, kräver sin tid av planering. Den här våren/ sommaren har vi lagt stor vikt på att synkronisera prisförfrågningar, skapa samsyn och på smartaste sätt nyttja de resurser som finns för åtgärder ute i markerna.

Tillsammans i området har vi erhållit statligt bidrag gm LONA och medel från europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling genom Storuman Kommuns projekt ”Ledutveckling i Hemavan, Tärnaby och Storuman 2023 -2024”. Vi har hittat ett arbetssätt som bidragit till en tydlig plan där flera parter är involverade, – det kommer leda till att vi har en långsiktighet i det vi gjort och planerar göra.

Tack vare LONA projektet  ”Mervärde av natur och kultur i Hemavan Tärnaby, Storumans kommun”
ett lokalt naturvårdsprojekt (LONA) finansierat med statligt bidrag (50%) samt egen insats genom Mervärde Hemavan Tärnaby och ideella insatser, har vi kunnat påbörja insatser på olika leder.

Projektet syftar till att möjliggöra trygga och enkla vandringar i naturen närmast orterna Hemavan och Tärnaby, samt att lyfta fram områdenas finaste naturupplevelser och kulturhistoria på ett sätt som blir tillgängligt även för de med begränsad kapacitet att vandra i fjällterräng, och för den ovane vandraren. Uppbyggnaden av ett system av närleder gynnar en hållbar besöksnäring, och skapar dessutom ett stort värde för ortsbornas friluftsliv. Genom att koncentrera besök och vandringsturism nära samhällena kan projektet även minska slitage på och störningar i känsliga fjällmiljöer, samt minska störningar för rennäringen.

Erhållet statligt bidrag 150 000kr, medfinansiering Mervärde Hemavan Tärnaby 150 000kr samt ideella insatser. Länk till bifall och projektbeskrivning LONA.

Nedan kommer en kort beskrivning av vad som påbörjats och vilka parter förutom LONAprojektet och Mervärde Hemavan Tärnaby som är inblandade i de olika insatserna.

Kvarnbäcken, slipstensområdet, Hemavan

Arbetet med att synliggöra ledstarten bakom Berglunds samt från Hemavans högfjällshotell pågår. Nya spänger, broar och ny dragning av den övre delen av leden är påbörjat, likaså röjning. Markering/ skyltning sker senhösten 2024. Det kommunala projektet “Ledutveckling i Hemavan, Tärnaby och Storuman 2023-2024” har en central roll i det här arbetet. Upprustning av själva kvarnområdet samt av rastplatser planeras.

• Leden har delvis fått en ny sträckning i sin övre del för att undvika myrmark.
  • Röjning av den nya samt av anslutande stig från Naturrum/Högfjällshotellet har gjorts.
  • Spänger är byggda där det varit blött.
  • Nya skyltar och vägvisare efter leden är på gång.
  • Under hösten förnyas två grillplatser med bänkar och en ny grillplats kommer att byggas.
  • En ny bro vid kvarnstensområdet är byggd
  • Fram till bron är en grusad stig samt trätrall bred nog för rullatorer och barnvagnar på väg att färdigställas.
  • Några av slipstensbyggnationerna och vattenhjulen kommer så småningom att rustas.
  • Ytterligare två broar kommer att byggas före vintern om inte vädret sätter käppar i hjulen. Dessa broar gör leden tillgänglig från Utsiktsvägen och skapar en möjlighet att gå från Utsiktsvägen till Naturrumet.
  • Entrén till kvarnstensområdet vid Berglunds järn kommer till våren att utformas med ytor för information om leden, kvarnstenarna, kvarnen och kraftverket som byborna haft vid Kvarnbäcken.

Notera:  delar av ledens spänger och trappor kommer justeras/ byggas om till våren 2025, och vi kommer därför markera och stänga av vissa delar för att undvika att någon gör sig illa.

Arbetet sker tillsammans med Björkfors Byalag, VJB Järnhandel, Länsstyrelsen, Hemavans Fjällstation och markägare.

Ända fram till början på 1970 talet slipade byborna
sina liar vid Kvarnbäcken. På bilden syns Isak Persson
i full fart med att slipa sin lie.

Lillbergsleden, Tärnaby

Lillberget har väckts ur sin vila! Nya spänger samt en bro är på plats. Planering för ledstarter är gjort, likaså att ta fram kartbild för rundled samt beställa skyltar som snart är där de ska vara.

Innan kyrkoherden beställde röjning på toppen var det svårt att förstå hur platsen sett ut en gång i tiden. En slumrande plats väcks till liv!

Rastplats och utsiktsplatser iordningsställs under senhösten 2024.

När det gäller de två förfallna kåtorna på berget, inväntas råd från samiska samrådsgruppen vad nästa steg blir.

Arbetet sker tillsammans med Tärna församling (markägare gm Luleå stift), som bla genomför ett stort röjningsarbete för utsikt, trivsel och säkerhet.

Övriga dialogparter är Aejlies, Tärnaby Sporthotell, Tärnaby Alpint och tekniska enheten Storuman kommun.

Storbäcksleden

Läs mer om insatserna på Storbäcksleden här.

Rastplatser

Dialoger kring tre nya rastplatser i anslutning till befintliga leder i området är påbörjad och kommer ej bli klar under detta år.

Statligt bidrag till det lokala naturvårdsprojektet (LONA).
Mervärde av natur och kultur i Hemavan Tärnaby, Storumans kommun

Medel från europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling genom Storuman Kommuns projekt “Ledutveckling i Hemavan, Tärnaby och Storuman 2023-2024” .