Om oss

Hemavan Tärnaby Näringsförening har tillsammans med andra aktörer en aktiv roll i att bidra till en hållbar utveckling av destinationen. Vi driver ledutveckling och vi är en opartisk gemensam röst för destinationen.

Under 2023 är det utveckling av närleder i Hemavan Tärnaby som är vårt huvudsakliga fokusområde.

Höstfärger i Hemavan Tärnaby

Några av de saker vi jobbar med just nu

Mervärde Hemavan Tärnaby

Hemavan Tärnaby Näringsförening ansvarar för Mervärde Hemavan Tärnaby och beslutar tillsammans med mervärdesföretagen hur pengarna ska förvaltas och fördelas.

Utveckling av närleder

• I samarbete med Storumans kommun jobbar vi med att tillgängliggöra vandringsleder.
  • Vi är engagerade i försäljning av spåravgiften för drift av längdspåren i Hemavan Tärnaby.
  • Vi jobbar med att värva sponsorer och administrerar sponsorintäkterna för preparering av skoterlederna genom Hemavan by.

Skapar möjligheter

• Deltar i kommunens näringslivsråd.

Så här startade pr-föreningen

Turismen i Hemavan Tärnaby tog fart i början 50-talet. Hemavans Högfjällshotell, Hemavans Wärdshus och Laisalidens fjällhotell invigdes 1953. Turistföretagarna insåg vikten av att samarbeta och startade därför pr-föreningen.