Uppstart Fjällforsleden

Nu förbättrar vi den vackra leden längs Mortsbäcken i Hemavan

Näringsföreningens medlemmar samt Mervärdesföretagen har uttryckt att Näringsföreningens fokus skall ligga på att utveckla närleder. Som ett led i detta arbete har vi påbörjat förbättringen av närleden Fjällforsleden som går längs Mortsbäcken. Leden erbjuder en plats för vila, meditation och närvaro i naturens årstidsskiftningar. Bänkar skall finnas utplacerade längs stigen där man kan inta sitt medhavda fika, höra det forsande vattnet och fascineras av de blågröna poolerna som finns längs bäcken.

Finansiering och färdigställande

Leden är ett samarbetsprojekt mellan Hemavan Tärnaby Näringsförening och Hemavan Fjällkedjan AB. Det nya namnet på leden är Fjällforsleden. Etapp 1 som går mellan Fjällforsens camping till Vacker utsikt samt en ny sidoled med utsikt över Mortsbäcken och Tvärbäcken beräknas vara klar under hösten 2023. Arbetet med etapp 2 från Vacker utsikt, efter Tvärbäcken och upp till Holmlunds minne är i projekteringsstadiet och beräknas påbörjas 2024.

Etapp 1 finansieras av Fjällkedjan och förslaget är att etapp 2 kommer att delfinansieras av Mervärde Hemavan Tärnaby.

Det här skall vi göra

• Spänger, grillplatser och bänkar.
  • Röjning av sly.
  • Renovering av ledstångskedja i brant parti.
  • Trappavsatser vid brant parti med sand-och stenras.
  • Ny sidoled med utsikt över bron på Drottningleden, Mortsbäcken och Tvärbäcken.

Välkomna att följa oss med arbetet kring Fjällforsleden.